من نهج البلاغه می خوانم

حضرت امام خامنه ای حفظه الله:
نهج البلاغه از جهات مختلفی حائز اهمیت است، شاید بشود گفت که نهجالبلاغه یک مجموعهای است از عمدهترین مباحث معارف اسلامی؛ و همهی چیزهایی که برای یک انسان مسلمان و یک جامعهی مسلمان لازم است در نهجالبلاغه از آن سخنی و حرفی و به آن اشارهای یا دربارهی آن بحثی و هدایتی هست. از توحید و عقاید اسلامی و اصول دین تا اخلاق و تهذیب و تزکیهی نفسانی؛ و از سیاست ملکداری و کیفیت ادارهی صحنههای عظیم فعالیت اجتماعی تا تنظیم روابط اخلاقی و خانوادگی؛ از جنگ و سیاست و حکمت و علم و مغیبات و همه چیز در این کتاب شریف هست. سخنرانی دربارهی هنر ۱۳۶۱/۰۵/۰۳

فرض کنید در خانواده ای، جمعی، شرکتی، گروهی که باهم قرار است یک هدف مشترک را تأمین کنند ۵ نفر آدم حضور دارند وهر کدام فقط با یک‌زبان خاص آشنا هستند وفقط به یک‌زبان میتوانند صحبت کنند و یک‌زبان را میفهمند. مثلاً یکی فقط فارسی میتواند صحبت کندوفقط زبان فارسی میفهمد، دیگری عربی، دیگری ژاپنی، دیگری انگلیسی، دیگری فرانسوی.

آیابه نظر شما اینها اصلا میتوانند هیچ کار مشترکی انجام بدهند؟ درحالی که اولین شرط تفاهم که هم زبانی است را ندارند. اگر بخواهند آن اتفاقی که به خاطرش دور هم جمع شدند رقم بزنند یاباید:

 الف) یک‌زبان مشترک بین خودشان درست کنند
ب) بالاخره همه افراد زبان یکدیگر را یاد بگیرند و باهم گفتگو کنند از زبان ظاهر مهم‌تر زبان فکر و قلب و اندیشه است هرکدام از ما به یک‌زبان فکر می‌کنیم و آرزوها و آرمان‌ها، حب و بغض‌ها، محبوب ومبغوض ها، ترس و شوقمان تعریف‌کننده زبان وجود ما هستند به‌اصطلاح  “گفتمان” ما هستند. اگر در جمع و جامعه وانتی گفتمان رأس مصدر جامعه که رهبر جامعه باشد، با گفتمان لایه‌های بعدی جامعه و به‌خصوص توده مردم متفاوت و حتی گاهی اوقات متعارض باشد آن جامعه نمی‌تواند به هدف مشترک و متعالی برسد بلکه هرلحظه در معرض فروپاشی و انحطاط است.

ما معتقدیم اگر بخواهیم گفتمان مشترک و متعالی، نورانی و واقعی و روبه‌پیشرفتی در جامعه حاکم باشد باید تمام جامعه به زبان امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بیندیشند و آرزو کنند، خواسته‌ها، آرمان‌ها، حب و بغض‌ها، نفرت‌ها و شوق‌ها،خوف‌ها باید هماهنگ وهم سنگ حب و بغض، خوف و شوق امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) باشد.

اگر در جامعه ما رهبر معظم انقلاب اهداف و آرزوهایش و تعریفش از هدف زندگی رساندن بشر به سرچشمه تمدن ایرانی اسلامی‌باشد، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشد، عبور درست از پیچ تاریخی باشد …، ولی لایه‌های مختلف جامعه دنبال معیشت و لذت آنی و دفعی و امروزی خود باشند به هر قیمتی ولو با خلاف قوانین ؛ فرار کردن از مالیات، نگاه به بیگانگان و امثال آن این جامعه واقعاً در معرض خطر جدی است.

نهج‌البلاغه آن گفتمانی است که اگر همه افراد جامعه بر سر سفره‌اش بنشینند، آن موقع بین تمام لایه‌های مختلف جامعه از صدر تا ذیل، یک وحدت گفتمان شکل می‌گیرد. وقتی وحدت گفتمان شکل گرفت همه تلاش می‌کنند کل جامعه به سعادت متعالی و مدنظر رهبری جامعه برسد چرا؟؟
چون نهج‌البلاغه به تعبیر صریح رهبر معظم انقلاب کتاب تدوین‌شده انقلاب اسلامی است هرکسی می‌خواهد با بالاترین ارزش‌های اسلامی آشنا بشود هرکسی می‌خواهد الگوی یک حکومت دینی از نقش حاکم تا نقش مردم را درست بشناسد هرکس می‌خواهد شرایط و لوازم رسیدن به تمدن متعالی الهی را درک کند کافی است با نهج‌البلاغه که محصول دوران حکومت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) است آشنا بشود

امیرالمؤمنین در این کتاب شریف:
آرمان‌های جامعه اسلامی
)حب و بغض‌ها
خوف و شوق‌ها
سعادت و شقاوت امت‌ها
راه رسیدن به سعادت حقیقی و نجات از شقاوت
راه رسیدن به رفاه مادی در ذیل تعالی معنوی
رونمایی از عدالت به بهترین وجه
انواع و اقسام ارزش‌هایی که شرط لازم برای رسیدن به یک جامعه بالنده، روشن و برخوردار از رفاه مادی و معنویت و عقلانیت هست را مطرح وبیان کرده‌اند.
لذا اگر نهج‌البلاغه را خوب بخوانیم و عامل به آن باشیم، حب و بغض‌ها، آرمان‌ها، سبک زندگی و ارزش‌هایمان با امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) هماهنگ خواهد شد و چون رهبر عزیز انقلاب تمام عمرش با همین کتاب و همین آرمان‌ها و ارزش‌ها و حب و بغض‌ها کاملاً هماهنگ شده‌اند، هماهنگی بین ما و رهبر عزیزمان به وساطت نهج‌البلاغه در عمیق‌ترین لایه شکل می‌گیرد و آن روز است که ما به یک گفتمان قوی ِ متعالی ِ پیش برنده پشت سر رهبری عزیز گام‌های بلند تمدن سازی را یکی پس از دیگری طی خواهیم کرد.

روش فردی:
.۱ ترجمه نهج‌البلاغه را بخوانیم
.۲ ترجیحاً ترجمه مرحوم دشتی را بخوانیم که به تائید رهبر عزیزتر از جانمان بهترین ترجمه است
.۳ با شبی لااقل ده دقیقه شروع کنیم
.۴ شروع خواندن از حکمت‌ها (خواندن از آسان به سخت، حکمت‌ها کاربردی‌تر و آسان‌تر است و این مجال را به ما خواهد داد تا با ادبیات و سیاق کلام حضرت آشنا شویم)

.۴٫۱ خواندن حکمت‌ها دو بار از اول تا آخر
.۴٫۲ خواندن نامه‌ها از آخر به اول
.۴٫۳ خواندن خطبه‌ها از آخر به اول

روش جمعی:
تفاوتی در اصل روش نیست
.۱ تشکیل حلقه‌ای از اعضای خانواده، دوستان و علاقه‌مندان برای تشکیل جلسه معرفتی نهج‌البلاغه خوانی

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

آگاه سازی از
avatar
wpDiscuz