کرسی آزاد اندیشی

اهمیت کرسی از نگاه مقام معظم رهبری

636181045105284061

 یک نکته‌ی دیگری که یکی از دانشجویان عزیز گفتند، [این بود که] کرسی‌های آزاداندیشی به معنای واقعی کلمه تشکیل بشود. کاملاً درست است؛ من موافقم که کرسی‌های آزاداندیشی تشکیل بشود. ما که گفتیم کرسی آزاداندیشی، از اوّل نظرمان همین بود؛ کسی بیاید و نظر مخالف خودش را هم بگوید؛ منتها شما جوانِ دانشجوی انقلابیِ مسلمانِ ولائی، آن قدرت منطق و قوّت استدلال را پیدا کنید که بتوانید قشنگ بروید با خونسردی در مقابل او قرار بگیرید و استدلال او را باطل کنید؛ این خوب است، این درست است. و این امروز ممکن است؛ [شاید] ده سال پیش، دوازده سال پیش، پانزده سال پیش این کار ممکن نبود، امروز ممکن است. امروز جوانهایی که در حوزه‌ی دیانت فعّالیّت میکنند و توانایی‌های خوب فکری دارند، فراوانند؛ اشکال ندارد. البتّه یک آداب و ترتیبی دارد؛ یعنی کرسی آزاداندیشی یک ترتیبات و آدابی دارد که باید عقلای مسئولین دستگاه‌ها بنشینند این ترتیب و آداب را -که بتوانند درست هدایت کنند این کرسی‌ها را که کار خودش را انجام بدهد- مشخّص کنند. این هم یک نکته بود.

ما قرار است در کرسی آزاد فکری چه کنیم؟

نشستی که در طی آن، شرکت کنندگان به صورت آزاد، نظامند، منطقی و عالمانه به اظهار نظر، تبادل آراء و گفتگو در موضوعی خاص با ملاحظه اهداف مندرج در ذیل می پردازند.

در این نوع از کرسی‌ها افراد به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در زمان مشخص شده می‌پردازند؛ البته با حضور یک کارشناس مجری در نقش مدیر و راهنمای برنامه که موظف است نظرات ایراد شده را بدون هرگونه جهت‌دهی مشخص و قالب بندی‌ها و تنها به منظور رفع شبهات ایجاد شده و شفاف نمودن دیدگاه‌ها هدایت نماید.

لازم به ذکر است که هدف از اجرای کرسی تایید و یا رد نمودن نظرات اشخاص حاضر در جلسه نیست؛ و تنها بیان دیدگاه‌های و دغدغه‌های حاضرین مدنظر است.

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

آگاه سازی از
avatar
wpDiscuz