راحیل “معیارهای انتخاب همسر”

راحیل

جلسه اول

🌸زمانی که یک فرد احساس کرد که ازدواج برایئ او جنبه ی فریضه واجب پیدا کرده است باید مقدات آن را کسب گند.تحصیل مقدمات ازدواج برای یک فرد ممکن است یک ماه و برای یک نفر دیگر ممکن است یکسال یا بیشتر طول بکشد.
🌸در انجام تحصیل مقدمات ازدواج باید زود عمل کرد ولی این زود بودن به معنای شتابزدگی نیست بلکه باید با برنامه ریزی مراحل آن را پیش برد.برای مثال یک فرد باید در برنامه ریزی ازدواج برای خود طراحی کند که مثلا ابتدا باید مطالعه اولیه داشته باشد سپس به راویان مطمئن جهت معرفی مورد اطلاع دهد و سپس از کانال خانواده خود مورد معرفی شده را پیگیری کند یا مواردی اینچنینی را برای خود برنامه ریزی کند.

[icon_box border=”0″ title=”وجوب ازدواج در دوران کنونی،ضرورت تحصیل مقدمه واجب” image=”1089″]🔖موضوع : معیارهای انتخاب همسر
🔹دکتر بانکی
🗓۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۶ جلسه۱
⏱۶۳ دقيقه[/icon_box]

جلسه دوم

🌸مطالعات اولیه برای ازدواج ضروری است و این مطالعات باید از منابعی صورت بگیرد که با فرهنگ ما سازگار باشد،با روش علمی به بحث درباره ازدواج بپردازد و نگاه دین را در صحبتهای خود گنجانده باشد.یک چنین کتاب یا خوراک فکری به نظر ما خوب است.
🌸مشورت کردن هم نوعی مطالعه اولیه برای ازدواج است.گاهی یک سرس اطلاعات با مطالعه به دست نمی آید که در این مواقع با مشورت با افراد امین میتوان در آن زمینه ها اطلاعات به دست آورد

[icon_box border=”0″ title=”سن شناسنامه ای وعقلی به عنوان مانع ازدواج” image=”1089″]🔸موضوع: معیارهای انتخاب همسر
🔹دکتر بانکی
🗓۲۵ فروردین ماه ۱۳۹۶ جلسه۲
⏱۳۱ دقيقه[/icon_box]

جلسه سوم

🌸برای کسی هم که ازدواج واجب نشده است لازم و ضروری است که آمادگی و شرایط اولیه ازدواج خود  را فراهم کند تا در موقع ازدواج مشکلی از این باب نداشته باشد.
🌸مطالعات دو دسته هستند:یکی مطالعات قبل از اقدام و یکی مطالعات بعد از اقدام.زمانی که مطالعه میکنید بعد از آن مطالب خوانده شده را با خود حلاجی کنید تا هضم شود و سپس با این شرایط به پرسش سوالات خود از متخصصان بپردازید.همانگونه که قرآن فرموده است سوال بعد از تفکر ارزشش بالاتر است.

[icon_box border=”0″ title=”تحصیلات دانشگاهی و سربازی پسران به عنوان مانع ازدواج” image=”1089″]🔸موضوع: معیارهای انتخاب همسر
🔹دکتر بانکی
🗓اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ جلسه۳
⏱۸۳ دقيقه[/icon_box]

جلسه چهارم

🌸هر زمان که کلمه “بلوغ” به ذهن ما می آید بیشتر ما متوجه بلوغ جنسی میشویم.ولی بلوغ به مجموعه وسیع تری از بلوغ های جنسی،روانی،عاطفی،اجتماعی،اقتصادی و از همه مهمتر بلوغ عقلی گفته می شود که به مجموع این بلوغ ها ،بلوغ اشد گفته می شود.تعبیر بلوغ اشد را شهید مطهری در کتابهای خود به کار برده است.
🌸در بحث رشد عقلانی و بلوغ عقلی باید موارد زیر را در نظر گرفت:
🌸 یادمان باشد که عاقل بودن را نباید با بعضی از زرنگی ها، زد و بندها و حیله گری ها اشتباه گرفت.

[icon_box border=”0″ title=”مشکلات اقتصادی به عنوان مانع ازدواج” image=”1089″]🔸موضوع: معیارهای انتخاب همسر
🔹دکتر بانکی
🗓۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ جلسه۴
⏱۶۱ دقيقه[/icon_box]

جلسه پنجم

🌸هر زمان که کلمه “بلوغ” به ذهن ما می آید بیشتر ما متوجه بلوغ جنسی میشویم.ولی بلوغ به مجموعه وسیع تری از بلوغ های جنسی،روانی،عاطفی،اجتماعی،اقتصادی و از همه مهمتر بلوغ عقلی گفته می شود که به مجموع این بلوغ ها ،بلوغ اشد گفته می شود.تعبیر بلوغ اشد را شهید مطهری در کتابهای خود به کار برده است.
🌸در بحث رشد عقلانی و بلوغ عقلی باید موارد زیر را در نظر گرفت:
🌸 یادمان باشد که عاقل بودن را نباید با بعضی از زرنگی ها، زد و بندها و حیله گری ها اشتباه گرفت.

[icon_box border=”0″ title=”مشکلات خانوادگی به عنوان مانع ازدواج” image=”1089″]🔸موضوع: معیارهای انتخاب همسر
🔹دکتر بانکی
🗓۱۵اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ جلسه۵
⏱۷۵ دقيقه[/icon_box]

جلسه ششم

🌸 از جمله راه های افزایش عقل:
✔️ شرکت در جلسات و نشست و برخاست با افرادی است که بلوغ فکری و علمی لازم را دارند و به اصطلاح فهیم و رشد یافته هستند یا لااقل آشنایی با سیره و زندگی آن هاست.
🌸 روایت داریم عاقل زبانش پشت تفکرش است یعنی اول فکر می کند، بعد سخن می گوید و جاهل کسی است که اول سخن می گوید و بعد راجع به آن فکر می کند که آیا این سخنم خوب بود یا بد؟!
🌸 مواظب باش در شادی های زندگیت، خیلی مغرور و در مصائب زندگی خیلی غمگین و ناامید نشوی، بلکه آنچه عاقلانه به نظر می رسد این است که حد اعتدال را رعایت کنی. وقتی شادی آرام بخند تا غم بیدار نشود وقتی ناراحتی آرام گریه کن تا شادی نا امید نشود.
🌸 برای بالا بردن توان سازگاری، خودت را جای دیگران بگذار و ببین در چنان موقعیتی تو چه می کردی، آنگاه است که آنها را درک می کنی و می توانی با دیگران کنار بیایی.
🌸 سازگاری را با سازشکاری یکسان مپندار، سازگاری کنار آمدن با اطرافیان است و سازشکاری کنار آمدن با دشمن.
🌸 انتخاب درست، حمایت و تشویق دیگران را به دنبال خواهد داشت که باعث دلگرم شدن هر چه بیشتر می شود.
🌸 یاد بگیریم در قبال پیامد رفتارها و کردارهایمان مسئولیت پذیر باشیم.
🌸 دیگران از یک فرد عاقل و بالغ انتظار دارند پاسخ قابل قبول و قانع کننده ای در قبال رفتارها و کردارهایش داشته باشد.
🌸 هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. سنجیده و با توجه به اقتضای شرایط رفتار کن و سخن بگو، یعنی یاد بگیر هر حرفی را کجا بزنی و با هر فردی چگونه رفتار کنی.

[icon_box border=”0″ title=”ترس ها،توهمات وسخت گیری های نابجادر ازدواج” image=”1089″]🔸موضوع:معیارهای انتخاب همسر
🔹دکتربانکی
🗓۲۲اردیبهشت ماه۱۳۹۶جلسه۶
⏱۱۰۷دقيقه[/icon_box]

جلسه هفتم

🌸 بهتر است قبل از اینکه سخنی را به زبان بیاوریم کمی راجع به آن فکر کرده و با درایت بیشتری صحبت کنیم که در واقع با کنترل زبان خود از پشیمانی های احتمالی جلوگیری کنیم.
🌸 پافشاری بر افکار و اجازه ی شنیدن نظریات دیگران را به خود ندادن، می تواند بیانگر عدم رشد عقلانی باشد.
🌸 با شناخت توانایی ها و استعدادهای خود هدف های دور از دسترس، انتظارات نامعقول و آرزوها را به حداقل خواهیم رساند.
🌸 در برخورد با دیگران اینگونه عمل کن:
☑️ همه جوانب کار را بسنج، شرایط را خوب درک کن و بدان با تجزیه و تحلیل خوب و موضع گیری صحیح و اصولی، انتخابی خواهی داشت که از نتیجه آن راضی خواهی بود.
🌸 وقتی میبینی از دیگران انتظاراتی داری که قادر به برآوردنش نیستند، احتمال بده که شاید بعضی از انتظاراتت نامعقول باشند؛ پس سعی کن آنها را متعادل و منطقی سازی.
🌸 بهتر است به تجزیه و تحلیل عقلانی و منطقی انتظاراتی که از خود و دیگران داریم بپردازیم تا درگیری ها و سوءتفاهم های ناشی از انتظارات نامعقول را کاهش دهیم.
🌸 برای رهایی از تزلزل و وابستگی در تصمیم گیری، شروع کردن از تصمیم های کوچک راهی منطقی به نظر می رسد.
🌸 اهداف خود را در زندگی مشخص کن و برای رسیدن به آنها راهبردهای مناسبی پیش بگیر لازمه این کار داشتن یک برنامه حساب شده است که تو را از سردرگمی و دور شدن از هدف رهایی بخشد.
❗️خوب است بدانیم تنش ها، آسیبهای روانی و برخوردها، بیشتر در زندگی افراد بی برنامه است. اگر خواهان آرامش هستی، برنامه ریزی صحیح و اصولی داشته باش.
🌸 وقتی نتوانی در کوچک ترین و ابتدایی ترین امور، تصمیم گیری صحیح، بدون تزلزل و وابستگی داشته باشی، چطور می خواهی در تصمیم های کلان زندگیت مثل ازدواج موفق باشی؟!
🌸 بهتر است در کارهایمات با افراد آگاه و با تجربه مشورت کنیم، در این صورت تصمیمی منطقی و عقلانی خواهیم گرفت.
🌸 از سرزنش دیگران، ضررهای احتمالی و پشیمانی نترس و با شجاعت تصمیم عاقلانه بگیر.
🌸 توصیه و سفارش ما به جوانان این است که در جلسات خواستگاری و نیز در تحقیق پیرامون ازدواج این نکته را در نظر داشته باشید که آیا این فرد که با او قصد دارم عاقل است یا نه.
🌸 اگر فرد عاقلی باشد، هر نقطه ضعف او قابل اغماض و چشم پوشی است.
🌸 سعی کنید روز به روز عقل خود را افزایش دهید و عاقلانه تر از روز قبل عمل کنید.
🌸 عاقل کسی است که سنجیده رفتار می کند. یعنی بداند هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. پسر و یا دختری که نمی داند با بزرگتران چگونه صحبت کند و ادبیات سخنان او با افراد مختلف یکسان باشد و نحوه سخن گفتن با یک خانم پنجاه ساله و یا با یک خانم ۳۰ ساله را نداند، این فرد آمادگی و شرایط لازم برای ازدواج را پیدا نکرده است.
🌸 جوانی که نداند در یک محل عمومی چگونه باید سخن بگوید و سخن گفتن او در یک محفل خصوصی با یک جمع عمومی یکسان باشد، به بلوغ عقلانی نرسیده است.

[icon_box border=”0″ title=”مشکلات و روابط عاطفی قبل از ازدواج” image=”1089″]🔸موضوع: معیارهای انتخاب همسر
🔹دکتر بانکی
🗓۲۹اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ جلسه۷
⏱۷۹ دقيقه[/icon_box]

جلسه هشتم

🌸 نباید علت تاخیر در ازدواج را با فرافکنی به دیگران نسبت دهیم و عیوب خود را فراموش کنیم. دختر خانم باید ببیند چقدر برای ازدواج خود فعالیت کرده و زمینه های ازدواج را در خود ایجاد کرده است. مقصود لین سخن پیدا کردن همسر نیست، بلکه فراهم کردن شرایط ازدواج از نظر روانی و توانمندی در اداره کانون یک خانواده است؛ زیرا مفهوم ازدواج تشکیل خانواده ای مستقل است.
🌸 ازدواج صرفا اطفای غریزه جنسی نیست و وجود این غریزه در انسان برای ترغیب اولیه در انسان نهاد شده است. مفهوم ازدواج این است که ما توانایی اداره یک خانواده مستقل را بدون تکیه به دیگران داریم.
🌸 جوانی که وارد دانشگاه گردیده و هنوز برای خرید کتابهای درسی و خرید لباس و ملزومات زندگی وابسته به پدر و مادر است و با توجه به تمکّن مالی پدر هنوز بر خود عیب نمی داند که دست به سوی پدر دراز کند و پول تو جیبی بگیرد و توانایی کسب اندک درآمدی را ندارد، چگونه می تواند مسئولیت یک خانواده را به عهده بگیرد. این جوان اصلا برای ازدواج آمادگی ندارد؛ هر چند پدرش کریمانه هزینه های اولیه زندگی او را تامین می کند و برخوردش بدون توقع و خالصانه باشد. اگر چه این مطالب رنگ و لعاب اقتصادی دارد، ولی مقصود جنبه های روانی و اجتماعی شرایط ازدواج است.
🌸 در مورد دخترخانم ها نیز این احساس مسئولیت صادق است. زمان ازدواج یک دختر زمانی فرا می رسد که او بتواند وظایف و امور یک مادر را بخوبی انجام دهد. مثلا اگر مادر به سفر حج مشرف شده است، خلا وجود مادر را با فعالیت و احساس مسئولیت خود چه از نظر خانه داری و چه از نظر عاطفی برای اهل خانه پر نماید.
🌸 جوان دانشجویی که حدود سه، چهار ماه در خوابگاه به سر میبرد و حتی یک تلفن به مادر و خانواده اش نزده است، چگونه می تواند در تشکیل خانواده از خود احساس مسئولیت نشان دهد؟؟ او هنوز به توانمندی عاطفی لازم نرسیده است.
🌸 جوانی که از خانواده خویش غافل است و به فکر نگرانی مادر نیست و نمی تواند دیگران را درک کند، چگونه توانایی درک احساسات دختری را به عنوان همسرش خواهد داشت؟! هر چند چنین جوانی می تواند عواطف ناشی از غریزه ی جنسی خود را تحت عنوان عاشق شدن به مخاطب خود نشان دهد، اما خواستگاه این احساس عواطف و عاشق شدن از غلیان شهوت و غریزه ی جنسی اوست و هیچ خواستگاه مسئولیتی در آن دیده نمی شود. لذا به این عشق ورزیدن او نمی توان اعتماد کرد.
🌸 جوانی که نسبت به مسائل خانوادگی احساس مسئولیت ندارد، هر چند از نظر جسمی، رشد فیزیکی، سن و سال و حتی تمکن مالی امکان ازدواج داشته باشد، بطور طبیعی وقت ازدواج این جوان نیست؛ زیرا روحیات کودکانه اش برای او مشکل می تراشد. بنابراین از مهم ترین نکاتی که متولیان امر تربیت و تعلیم و خود جوانان نیز باید به آن توجه داشته باشند، رشد عقلی، روانی و اجتماعی است.
🌸 گاه در محیط های دانشگاهی شاهد دانشجویانی هستیم که روح مسئولیت پذیری و اجتماعی آنان همگام با توانمندی علمی و متناسب به سن و سال و رشد فیزیکی آنها پرورش نیافته است. بنابراین اگر دانشجویی با این ویژگی ها در مورد ازدواجش مشاوره بخواهد باید به او گفت: شما هنوز تا زمان ازدواج فاصله داری و رشد لازم را پیدا نکرده ای!!

[icon_box border=”0″ title=”تعیین،تفاوت وضریب اهمیت معیارهای انتخاب همسر” image=”1089″]🔸موضوع:معیارهای انتخاب همسر
🔹آقای صدری
🗓۵ خردادماه ۱۳۹۶ جلسه۸
⏱۸۱ دقيقه[/icon_box]